Reply to this topicStart new topic

> Bordetella, neusspray of injectie?
Clle23
Gepost op: 15 Jul 2009, 19:31:49
Quote Post

Advanced Member

Groep: Members
Gebruikers nr.: 1054

Ik kom net van de dierenartsvandaan omdat mijn aussie ingeënt moest worden. Ik laat mijn honden jaarlijk inenten voor bordetella nummer 8 uit het entingsboekje. Niet omdat we de honden frequent naar een pension doen, maar ze komen dagelijks in aanraking met erg veel honden. Op de hondenschool, tijdens onze wandelingen en ook bij wedstrijden.

Vorigjaar vertelde de dierenarts dat de enting die we normaal bij de cocktail voegen maar voor 3 maanden geldig was en dat alleen de neusdruppels een jaar geldig zijn. Vorig jaar reageerde Roxan niet op de neusdruppels, maar vanavond ging ze helemaal in de stress. Erg vervelend maar dat ter zijde.

Wie kan mij uitleggen wat er in het afgelopen jaar is veranderd betreft de neusdruppels? Waarom voorheen de cocktail aangevuld kon worden met bordetella en wel een jaar geldig was en nu alleen nog maar gekozen kan worden voor neusdruppels.
PMEmail PosterUsers Website
Akin Tundu
Gepost op: 15 Jul 2009, 20:39:39
Quote Post

Advanced Member

Gebruikers nr.: 554

Onze dierenarts vertelde hetzelfde en het is nog gekker:
Volgens hem is de gewone enting in België (12 km verderop) nog wel een jaar geldig...Puur een kwestie van strengere registratie-eisen van de Nederlandse autoriteiten. bonk.gif

Ik heb trouwens zelf om de neusdruppels gevraagd omdat Akin vorig jaar van de gewone enting een zwelling ter grootte van een tennisbal kreeg, bijna 2 weken duurde het voor die weer wegtrok. De neusdruppels reageerde hij niet op, Faraa ook niet. Er werd even een beetje geniesd en dat was het. rolleyes.gif

--------------------
Groeten van Ciska, Akin, Faraa en Nova
Clle23
Gepost op: 15 Jul 2009, 20:47:55
Quote Post

Advanced Member

O ja, is het een kwestie van strengere registratie-eisen. Dat wist ik niet. Ik ga er nog een over nadenken. Roxan was zo gestressed dat ik misschien volgend jaar gewoon weer voor injectie kies. Eigenlijk kan dat ook weer niet. Mmmmm lastig!
sabaenyuma
Gepost op: 15 Jul 2009, 22:10:53
Quote Post

Advanced Member

Gebruikers nr.: 31

onze honden komen ook overal met veel honden in aanraking heb ze nog nooit ge ent daarvoor.

Ze hebben het ook nooit gekregen en als ze voldoende weerstand hebben krijgen ze het ook niet snel.

Ze gaan nooit in pension dus hoeft het hier gelukkig niet.

--------------------
groetjes Anne, Edwin, Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy*

"It takes a strong-minded human to appreciate a strong-minded dog!"
de site van Yuma & Dhakiya
Clle23
Gepost op: 16 Jul 2009, 06:20:08
Quote Post

Advanced Member

Mijn honden hebben wel eens kennelhoest gehad. Ook ondanks dat ze er voor ingeent zijn. Alleen krijgen ze het dan minder erg.

Dat je het niet nodig vind om je honden in te laten enten, dat is een persoonlijke keus. Veel baasjes denken er zo over. Maar het is een misverstand om te denken dat ze alleen kennel hoest kunnen krijgen als ze naar pension gaan. Ze kunnen het krijgen op plaatsen waar veel honden samen komen.

Ik heb een hondenschool en mijn honden komen dagelijks in aanraking met andere honden. Wij willen dat alle honden die bij ons komen trainen ingeënt zijn en dus moeten we zelf dan natuurlijk het goede voorbeeld stellen.
sabaenyuma
Gepost op: 16 Jul 2009, 09:27:33
Quote Post

Advanced Member

tuurlijk kunnen ze het overal krijgen dat weet ik ook wel, alleen in pension willen ze dit dus verplicht als je daar je hond brengt.
Bij de hondenscholen waar ik ben geweest is dit nooit verplicht geweest wel natuurlijk de gewonen enting .

maar ik haal zelf ook geen griepprik,

--------------------
*Jenga*Saba*Buddy*

Clle23
Gepost op: 16 Jul 2009, 09:37:13
Quote Post

Advanced Member

Ik haal eigenlijk ook nooit een griepprik! Het zet me toch wel weer aan het denken! HMMMMM,....... lastig!

Hoe denkt de rest hier over?
sabaenyuma
Gepost op: 16 Jul 2009, 09:42:26
Quote Post

Advanced Member

QUOTE (Clle23 @ 16 Jul 2009, 09:37:13)
Ik haal eigenlijk ook nooit een griepprik! Het zet me toch wel weer aan het denken! HMMMMM,....... lastig!

biggrin.gif daarbij is zo`n neus enting heel vervelend voor de hond

--------------------
*Jenga*Saba*Buddy*

rianv
Gepost op: 16 Jul 2009, 21:29:23
Quote Post

Advanced Member

Gebruikers nr.: 424

Ik laat ook niet enten voor kennelhoest.
Ze gaan niet naar shows of naar een pension en ik vind dat ze genoeg weerstand hebben opgebouwd ondertussen.
Als pup heb ik het wel laten enten maar na een jaar niet meer.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
PMEmail Poster
wendy
Gepost op: 10 Mar 2010, 16:11:51
Quote Post

Advanced Member

Gebruikers nr.: 623

QUOTE (Clle23 @ 16 Jul 2009, 09:37:13)

Ik geef ook niks (meer) tegen kennelhoest.
Heb het 1 keer gedaan(moest ivm uitlaatservice) en Jakko kreeg het prompt. sad.gif
Nu ben ik van mening dat als je hond een goede weerstand heeft hij het zelf wel kan oplossen , er is mi niks mis mee om het immuunsysteem van je (algemeen bedoeld) hond eens aan het werk te zetten.
Dus nee, ik ent er niet meer tegen.
PMEmail Poster

Topic Options Reply to this topicStart new topic

[ Script Execution time: 0.1512 ]   [ 12 queries used ]   [ GZIP Geactiveerd ]

Skin Copyright © 2003 DigitalConfusion.com